norwegianPo lotniczej analizie zysków i strat ogłoszono, że operator w 2014 roku wygenerował sporą stratę (netto), opiewającą na kwotę 1,05 miliarda koron norweskich. To zdecydowanie najgorszy wynik jeżeli chodzi o siedmio letni staż przewoźnik na podniebnym rynku.

Zanotowany deficyt wiąże się bezpośrednio z opłaconymi kontraktami paliwowymi, które Norwegian zawiązał już na rok 2015. Tak duże wydatki – 459 milionów koron, chcąc nie chcąc musiały wpłynąć na statystyki podsumowujące roczne obroty operatora. Norwegian w oficjalnym komunikacie do prasy oświadczył jednak, że dzięki temu zakontraktowaniu koszta w 2015 zmaleją a spółka ponownie zacznie „produkować” zyski.

- Nie ma wątpliwości, że 2014 był słabym rokiem dla Norwegiana- powiedział Bjørn Kjos, dyrektor wykonawczy norweskiego operatora. Mimo to Kjos w działaniach przewoźnika dopatrzył sie kilku pozytywnych działań. Podkreślił, że udało się, przy realizowaniu wysokokosztowych inwestycji obniżyć koszt jednostkowy i zarazem znacząco odmłodzić fotę.

Linia lotnicza poniosła straty między innymi poprzez silne wahania kursowe oraz wspomniane już wcześniej zakontraktowanie paliwowe na rok 2015. Oba czynniki łącznie kosztowały Norwegian 690 milionów koron. Dodatkowo pojawiły się opóźnienia na długich dystansach (265 milionów ), problemy związane z otrzymaniem zgody na realizację lotów transatlantyckich (117 milionów), a także majowy strajk (101 milionów).

Koszt jednostkowy operatora zmniejszył się o 1 procent, znacząco spadły również statystyki jeżeli chodzi o emisję dwutlenku węgla. Obecnie w przeliczeniu na tak zwany pasażerokilometr wydzielanie zmniejszyło się o całe 5 procent. Zmodyfikowanie siatki połączeń i rozprzestrzenienie się operatora na międzynarodowe rynki też dobrze rzutuje na przyszłość marki. Nowo otwarte trasy długodystansowe, realizowane od niedawna, przyczyniły się do wzrostu średniej długości lotu. Obecnie wynosi ona 1338 kilometrów ( 15 procentowa zwyżka).

EBITDA norweskiej linii lotniczej wyniosła za rok 2014 -662,4 miliona koron, w 2013 wynosiła natomiast 1499,5 miliona koron. EBITDA to zysk przedsiębiorstwa, w tym przypadku spółki lotniczej Norwegian, zanotowany przed potrąceniem odsetek. EBITDA obliczana jest poprzez odjęcie od przychodów poniesionych kosztów.

norwegian

Spam protection by WP Captcha-Free